Weekly News

Skönhetsdrottningen Ida Backlund KOMPETENS

Skönhetsdrottning med intuition som ledstjärna

Vägen till framgång kan se ut på många olika sätt. I Skönhetsdrottningen Ida Backlunds fall har vägen till framgång varit rak (utåt sett men kantats av många dolda motgångar) och präglats av en entreprenöriell drivkraft med fast förankring i intuition och magkänsla.

Jag har alltid lyssna till hjärtat och litat på min intuition.

Idén till Rapunzel of Sweden uppstod 2007 när Ida Backlund erfor hur svårt det var att hitta bra löshår. Hon kontaktade fabriker runt om i världen och med hjälp av Exportrådet och internet hittade hon leverantörer med hög produktkvalitet. Ida var 22 år vid tidpunkten
– Jag var själv ambassadör för löshår och sedan spred det sig i bekantskapskretsen. Man kunde ha långt hår en dag, och kort nästa utan att någon höjde på ögonbrynen. Ida startade webbshop och tänkte att affärsidén borde fungera i Sverige såväl som i Skandinavien och resten av världen. Många frågade varför hon inte startade butik i hemstaden Umeå. Men Ida tänkte stort från början. Efterfrågan fanns och utbudet var dåligt. Tajmingen var perfekt.

– Vi fick bra genomslag i sju länder de första fyra åren. När jag var mammaledig dök det upp en möjlighet att öppna butik i Stockholm. Jag tänkte att det vore häftigt med en konceptbutik med våra produkter. Rapunzel gick tvärtemot många andra företag från webbshop till butik. Det var fem år sedan och i dag har företaget ett stort antal salonger i flera städer i Sverige och snart i Finland och Tyskland.

Ida säger att det som gjort att hon nått dit hon är i dag är att hon lyssnat på sitt hjärta och gått på känsla. Och att de ekonomiska kalkylerna alltid gått ihop. – Min känsla har varit rätt angående vad jag kan lyckas med, vad som kommer att funka. Jag har jobbat enormt hårt och stött på motgångar som gjort mig starkare. Min intuition har fått mig att fortsätta kämpa.

I dag har Ida fortfarande en betydande del i bolaget och är med i styrelsen. Hon kommer alltid att vara grundare, men är inte så operativ dagligen.
– Jag vill ha ett brett fokus och visionen jag hade från början. Det är skönt att kunna släppa detaljerna och se helheten, framtiden och engagera mig där det behövs. Efter ett halvårs paus för att få perspektiv på hela framgångssagan har hon startat sitt eget investmentbolag Idabacklund.com där hon kommer att jobba med investeringar och konsultuppdrag.
– Jag har redan fått många spännande förslag från olika företag och organisationer men inget är klart än. Den energi som finns bland likasinnade människor, entreprenörer, gör att jag känner att detta är något jag vill satsa på.

Vilka tips och råd kan du ge andra kvinnliga entreprenörer?
– Att våga ta för sig! Om man verkligen brinner för sin ide ska man inte vara rädd för Jante. Lita på din intuition. Vi kvinnor borde ta hand om varandra, peppa varandra och hålla ihop. Jag har aldrig stött på en man som inte velat hjälpa mig medan en del kvinnor har visat avundsjuka och revirtänkande. Lyssna inte på människor omkring dig som ger dig negativ energi. Det gäller för kvinnor såväl som män. 


Dela artikeln

Journalist

Anna Bjärenäs

Fler artiklar