Weekly News

VD Fredrik Kangas och teknikchef, Bengt Bolsöy firar att Kiruna Wagon vinner Swedish Steel Prize 2017 – ofta kallat “Stålindustrins Nobelpris”. REGIONER


Prestigefyllt pris ger nya möjligheter

Det är nog inte många som tvivlar på vilka möjligheter som plötsligt öppnar sig när man lyckas vinna sin branschs finaste utmärkelse – det räcker ofta med att titta på vad en Oscar innebär för en skådespelarkarriär. Därför är det ingen alltför vågad gissning att tro på en spännande utveckling för Kiruna Wagon med tanke på att man nyligen plockade hem Swedish Steel Price 2017, stålbranschens motsvarighet till självaste Nobelpriset.

När det unga Norrlandsföretaget tog hem utmärkelsen i tuffast möjliga internationella konkurrens, var det inte bara ett erkännande för svensk spetsteknologi utan också en tydlig fingervisning om att Kirunaföretaget är något stort på spåren. Utmärkelsen fick man nämligen för Helix Dumpern, en i sitt slag helt unik malmvagn för främst finkornig malm, som redan före den här framgången rönt stor intresse världen över.

– Förutom den enorma prestigen som kommer med utmärkelsen, ser vi givetvis ett stort PR-värde direkt kopplat till detta. Det blir en härlig utmaning att verkligen och till fullo utnyttja möjligheten som här erbjuds, säger Fredrik Kangas, VD på Kiruna Wagon.

Med tanke på att affärerna redan för tillkännagivande snurrade på riktigt bra, ser framtiden ljus ut för Kiruna Wagon.

– Vi har utvecklat våra produkter mot krävande kunder som till exempel LKAB och Boliden och med tanke på Helix Dumperns unika egenskaper ser vi jättestora möjligheter på en internationell marknad, förklarar Fredrik Kangas.

Under hösten skrevs ett licensavtal med den australiensiska gruvjätten RCR Tomlinson, om försäljning av Helix Dumpern i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien.

– Den nordiska marknaden är vår bas, samtidigt som vi har en bra position här, men våra planer är helt inställda på den globala gruvmarknaden – det är inget vi hymlar med, förklarar Kangas.

Med tanke på att det australiensiska bolaget bara såg fördelar med Helix Dumpern, företagets mest nyskapande produkt, ter det sig som en naturlig väg att gå. Eftersom det i dagsläget inte finns någon liknande produkt på marknaden har Kiruna Wagon just nu en svårslagen konkurrensfördel.

– Absolut, men det innebär såväl möjligheter som en ganska stor utmaning. Nu gäller det att utnyttja PR-värdet som utmärkelsen bidragit med, och sedan lyckas förmedla den nya vagntypens förträfflighet på ett pedagogiskt sätt, menar Fredrik, som samtidigt håller ögonen på hela gruvbranschens utveckling:

– Vi ser att våra vagnar har bättre livscykelekonomi än många av de globala konkurrenternas men det är alltid tufft att introducera en ny teknik och dessutom i en annan världsdel. Förhoppningsvis ger Swedish Steel Prize oss den extra exponering vi behöver för att komma i kontakt med gruvbolag som vågar ta steget in i en ny logistikera. 

Dela artikeln

Journalist

Fredrik Söderlund

Fler artiklar