Weekly News

Mellanöstern ofta en missad affärsmöjlighet

Många förknippar mellanöstern med krig, oroligheter och tror att det är svårt att göra affärer här.
– Med kunskap om ländernas affärskultur och samhällssystem kan det gå lättare än man tror. Potentialen är stor, speciellt i Gulfländerna med en total befolkning på cirka 55 miljoner, säger Paula Hassoon, VD för det svenska managmentkonsultbolaget Global Pharma Consulting. 

Företaget bistår företag inom hela Life Science-spektrat med allt från marknadsundersökningar, prisanalyser partnersökningar samt regulatoriska anökningar till exportdokumentation och legalisering i hela regionen.
– Vi har hjälpt medtech-företag att gå från första ansökan hos myndigheter till försäljningsstart med upprättad kontakt med lokal distributör på sex till åtta månader. Så snabbt går det inte ens i Norge och Danmark. 

Med rätt produkter på rätt marknad har ofta myndigheter ett stort intresse att hjälpa till. Stora investeringar gör i sjukvård även om det är stor spridning i fokus.
– I militärt oroliga områden är produkter relaterade till intensivvård lättare att sälja. Gulfstaterna dras till exempel med samma vällevnadssjukdomar som i väst, till exempel hjärt- och kärl/diabetes

Svenska företag och svenska produkter har gott rykte och anses hålla hög kvalitet.
– Men för att lyckas här behöver man veta hur man ska utforma ansökningar, vilka små och stora detaljer som är viktiga och hur man tar sig vidare. Det kräver kunskap och för att hitta och utvärdera lokala samarbetspartners krävs närvaro på plats.

Dela artikeln

Journalist

Anders Edström Frejman

Fler artiklar