Weekly News

Koenigsegg REGIONER

Koenigsegg och bilarna

Det började som en pojkdröm. I dag är Koenigsegg ett av världens främsta supersportbilsmärken. Dessutom har företaget kommit att sätta lilla Ängelholm i nordvästra Skåne på kartan på riktigt.

"Det har ju hela tiden funnits små och stora hinder; allt från klara av krockprover och alla typer av kvalitetssäkringar."

För grundaren Christian von Koenigsegg var det från början en fråga om att helt enkelt se om hans idéer kunde förverkligas.

– Jag ville bevisa för mig själv och alla andra att jag kunde bygga en sportbil. Det var också intressant att se om någon faktiskt också ville köpa den. Det var det som var utgångspunkten, säger han. Koenigsegg var egentligen motsatsen till en affärsidé. Det fanns knappast någon marknad för en svensktillverkad supersportbil när jag började köra igång.

I dag är det svårt att beskriva Koenigsegg som något annat än en framgångssaga. Biltillverkaren som har sin verksamhet i Valhall Park i Ängelholm, området som tidigare var flygflottiljen F10, har över 80 anställda och kunder i hela världen.

– Jag har samma drivkrafter i dag men nu handlar det mer om att med stora insatser hela tiden höja ribban och nivån för att inte släppa efter. Det går inte att bara surfa fram och hoppas att vågen håller i sig.

Att det var just i Ängelholm som Christan von Koenigsegg valde att starta företaget i beror på flera olika anledningar.

– När jag växte upp var jag ofta i Förslöv på Bjärehalvön eftersom mina föräldrar hade sommarhus där. På så sätt hade jag en god kännedom om bygden. Efter att jag startade min verksamhet i Blekinge 1997 kom jag till en punkt då jag behövde större lokaler. Då började jag helt enkelt titta runt efter andra platser som skulle kunna vara lämpliga.

– Det var viktigt att vara kvar i södra Sverige eftersom det är närmre marknaden i Europa, i synnerhet England och Tyskland. Jag var också angelägen om att hitta en plats med lite snö, tillgång till bra öppna vägar och inte så mycket storstadstrafik.

Han drog sig då till minnes gården Diligensen i Margretetorp på Hallandsåsen, ett ställe han ofta åkt förbi när han var i mopedåldern. Här utvecklades Koenigseggbilarna fram till att lokalerna totalförstördes i en brand 2003. Det ledde till flytten till F10-området där man är kvar än i dag.

– Att vi är så nära flygplatsen betyder mycket. Dels för våra kunder som enkelt kan ta sig hit, och dels för att vi kan använda de gamla landningsbanorna till testkörningar, säger Christian von Koenigsegg.

Vad har varit den stora utmaningen under resans gång?

– Den frågan får jag ofta och det är omöjligt att peka på en enda sak. Det har ju hela tiden funnits små och stora hinder; allt från klara av krockprover och alla typer av kvalitetssäkringar. Allt har dessutom genomförts med väldigt lite folk. Många moment har i princip varit omöjliga att genomföra, på pappret. På så sätt kan man säga att det är själva helheten som har varit utmaningen.

Är Ängelholm en bra kommun för entreprenörer?

– Ja, det är det nog men samtidigt så jobbar vi inte särskilt mycket med lokala kunder. Vi har hela världen som spelfält och dessutom kommer många av våra anställda från andra länder. Jag upplever dock Ängelholm som företagarvänligt och här finns tillgång till goda förbindelser, säger Christian von Koenigsegg.

För närvarande är det Koenigseggs nya modell Regera som fokus ligger på, en ”luxury megacar som också” biltillverkarens första superladdhybrid.

– Jag har alltid varit fascinerad av elbilar samtidigt som jag alltid haft ett stort teknikintresse. Frågan för mig var hur man skulle kunna komma bort från växellådan, som jag upplever som en ganska omodern lösning, utan att för den sakens skull kompromissa med bilens funktion och prestanda. Efter en tids klurande hittade vi en lösning och sedan dess har vi kört på. Produktionen började förra sommaren.

– Jag är fortfarande hands on utvecklingen av våra bilar samtidigt som vi har över 25 ingenjörer som jobbar med bilarnas alla aspekter. Jag ger mycket input och idéer men framför allt så är vi ett team som jobbar tillsammans.

Vad är aktuellt hos er?

– Det är sommaren som är den mest hektiska tid för oss och det blir många kundevenemang runt om i världen då. I somras var det full fart med Regera som gällde.

Hann du ha någon semester?

– Vi var en vecka till Kroatien men för mig var det lite semester att varje kväll få komma hem till Magnarp och njuta av sommaren, säger Christian von Koenigsegg.

Dela artikeln

Journalist

Johan Müller-Hansen

Fler artiklar