Weekly News

Från jordgubbsförsäljare till hotellkung

Hotellägaren Petter Stordalen, ägare till Nordic Choice Hotels, tycker så mycket om att arbeta att han inte vill gå i pension. I stället vill han bygga fler lyxhotell i Danmark.

”Jag skulle kunna gå i pension nu och leva gott, men jag trivs jävligt bra med att arbeta.”

Att gå från att sälja solmogna jordgubbar i sin fars butik till att äga jättelika hotell runt om i hela Norden är något som ingen annan kan skriva på sitt CV. Men det kan Petter Stordalen. Han äger bland annat Nordic Choice Hotels. Även om han nått ända till toppen på karriärstegen är hans affärsfilosofi den samma som den gången han stod bakom disken till den lilla jordgubbskiosken.
– Jag har lärt mig jordgubbsfilosofin av min far. Den låter så här: att du ska få ut det bästa möjliga av det du har. Det lärde jag mig när jag var tolv år och det synsättet har jag levt efter sedan dess, säger Petter Stordalen.

Han fortsätter:
– Det spelar egentligen ingen roll vad du gör, bara du gör det bra. Fråga alla affärsmän. Konkret betyder det ansvar och ansvar är inte bara något du får. Det är något som du också tar.

Även om Petter Stordalen i dag är en av de rikaste personerna i Norden, är det inte pengarna i sig som är själva drivkraften. Det är lusten att arbeta. Han är också en man som lever som han lär.
– Jag skulle kunna gå i pension nu och leva gott, men jag trivs väldigt bra med att arbeta. Jag bygger hotell av den enkla anledningen att jag tycker om alla de fantastiska människor jag har förmånen att samarbeta med, säger han.

Medarbetarnas trivsel är något som Petter Stordalen värderar högt. De reser på långa turer och alla medarbetare reser med för att på så sätt stärka gemenskapen. Senast i januari i år samlades omkring 3 000 medarbetare i Nordic Choice Hotels för att diskutera företagets kultur och framtid, eftersom det är viktigt för Petter Stordalen att företaget inte toppstyrs från huvudkontoret.

Petter Stordalen menar att han med sin ställning har ett ansvar för världen. För honom handlar det inte om att bara ha större inkomst än utgifter. Han vill gärna att Nordic Choice Hotels blir Nordens bästa hotellkedja, och han vet också att det med det följer ett ansvar. Det gäller både ett socialt ansvarstagande och ett ansvar för miljön.
– Vi har ett miljöansvar och vi har ett socialt ansvar. Vi ska vara en bra förebild. Det handlar om att förändra den kapitalism som vi ser i dag, som ofta nästan alltid bara handlar om tillväxt. Om man vill vara ett ansvarstagande företag ska man vara rädd om planeten.
– There’s no business on a dead planet, säger Petter Stordalen, som ser sig själv som en miljökämpe. 

”Alla är inte födda till säljare, men alla kan lära sig sälja, inte minst marknadsföra sig själv, menar mäklaren Fredrik Eklund verksam i New York.” Läs intervjun med stjärnmäklaren här.


Förutom att ta ansvar för miljön, menar Petter Stordalen, att det är viktig att det finns en stor mångfald i hans verksamheter. Nordic Choice Hotels har 14 000 medarbetare från 127 länder som talar olika språk och tillhör olika religioner. Det, menar han, bidrar till att göra verksamheten starkare.
– För mig har det ingen betydelse om du är kristen eller muslim, om du kommer från Småland eller Thailand. Alla är människor och det viktiga är att man har en positiv energi och är besjälad av sin uppgift. Vi ska visa dem vårt land. Det är dags att ta ansvar den polarisering som finns i världen, säger han.

Norrmannen, som ligger på förstaplats i både Sverige och Norge på hotellfronten, vill bygga två nya hotell i Danmark. Det ena i den gamla Centralposten på Tietgensgade i hjärtat av Köpenhamn. Det andra är en tävling, som han deltar i, om en ny hotellbyggnad i den nya, modernistiska stadsdelen Århus Ø.
– Det är lite av ett äventyr i Danmark. Om vi vinner i Århus, får staden något helt nytt. Frågan är om de vill ha något som de sett förut eller om de vill ha något nytt och helt annorlunda. Det ska vara arkitektoniskt spektakulärt, berättar Petter Stordalen och understryker att han tycker att både Köpenhamn och Århus är fantastiska städer. 

När Petter Stordalen sätter igång med att bygga vet han inte vad det kommer att kosta eller hur det kommer att se ut. Han börjar med att fråga sig själv vad han helst vill ge en stad eller ett område och vad han kan erbjuda.
– Vi startar inte med facit i hand när vi bygger. Det kommer vi fram till under tiden. Vi vill inte efterlikna andra hotellkedjor som har ett koncept med samma möbler till samma rum på alla platser där de finns. Det kan nog vara så att de tjänar mer pengar än vad vi gör. Men tänk om det bara fanns en sorts bil och en slags mobiltelefon? För mig är det helt otänkbart.

Enligt Petter Stordalen ska varje hotell vara unikt och spegla pulserande liv. Det ska inte bara vara ett varumärke. Det ska finnas en konstnärlig atmosfär och man ska få olika upplevelser beroende på var man befinner sig.
– Man ska få samma känsla som man får när man ser New Yorks skyline eller går en promenad i Paris vackra kvarter. Hotellet ska ge dig ett bra Instagram-moment som du gärna vill dela med din familj och dina vänner, avslutar Petter Stordalen.

Fakta

Fakta:

Tillsammans med sin fru, Gunhild, står Petter Stordalen bakom ”The Stordalen Foundation” som arbetar för ett långsiktigt hållbart näringsliv.

Nordic Choice Hotels var den första hotellkedja som förbjöd rökning

Hotellen serverar enbart ekologiska ägg och ekologiskt kaffe

Samtliga hotell i kedjan är certifierade enligt den internationella standarden ISO 14001.

Dela artikeln

Journalist

Ida Østerlund

Fler artiklar